Po raz kolejny w czasie zimowej przerwy uruchomiliśmy kurs MŁODA AKADEMIA. FERIE. Tym razem dla dwóch grup wiekowych: 7-11 lat oraz 12-16 lat. Był to skondensowany program cieszącego się dużą popularnością całorocznego kursu. W ciągu sześciu dni odbyły się intensywne zajęcia artystyczne dla dzieci (12-17.02.2024) i młodzieży (19-24.02.2024). Ferie 2024 w ASP były nie tylko wyjątkową rozrywką artystyczną, ale przede wszystkim czasem rozwoju i twórczego kształcenia.

Intensywny kurs MŁODA AKADEMIA.FERIE 2024 dla dzieci w wieku 7-11 lat dotyczył – podobnie jak jego pełnowymiarowa odsłona – zagadnień związanych z historią sztuki. Wraz z uczestnikami studiowaliśmy najciekawsze wątki, nurty i problematykę od prehistorii, przez starożytność po średniowiecze, a każde spotkanie było okazją do różnorodnej pracy artystycznej z użyciem wielu technik i narzędzi. Był to więc równoległy rozwój wiedzy i umiejętności plastycznych. Autorką i prowadzącą zajęcia była dr Izabela Biela (Wydział Malarstwa, ASP w Krakowie), a towarzyszył jej, pomagając w prowadzeniu warsztatów, Paweł Sergunin, absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie.

Zrealizowany program :


Intensywny kurs MŁODA AKADEMIA.FERIE 2024 dla dzieci w wieku 7-11 lat dotyczył – podobnie jak jego pełnowymiarowa odsłona – zagadnień związanych z historią sztuki. Wraz z uczestnikami studiowaliśmy najciekawsze wątki, nurty i problematykę od prehistorii, przez starożytność po średniowiecze, a każde spotkanie było okazją do różnorodnej pracy artystycznej z użyciem wielu technik i narzędzi. Był to więc równoległy rozwój wiedzy i umiejętności plastycznych. Autorką i prowadzącą zajęcia była dr Izabela Biela (Wydział Malarstwa, ASP w Krakowie), a towarzyszył jej, pomagając w prowadzeniu warsztatów, Paweł Sergunin, absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie.

► Moneta rzymska (12 lutego)

Pierwsze zajęcia były inspirowane historią powstania Cesarstwa Rzymskiego. Prześledziliśmy jego narodziny, lata świetności oraz drogę do upadku za pośrednictwem… monety! Pieniądz, który trafił wówczas do obiegu, wywarł ogromny wpływ na kulturę. Zaprojektowaliśmy więc płaskorzeźby i wyrzeźbiliśmy monety w glinie.

  

► Upadek Imperium Rzymskiego (13 lutego)

O upadku Imperium Rzymskiego opowiadaliśmy, tworząc barwny kolaż realizowany w różnych technikach plastycznych.

    
 
► Dobry pasterz (14 lutego)

Podczas zajęć poznaliśmy historię sztuki wczesnochrześcijańskiej za pomocą różnorodnych technik. Stworzymy najsłynniejszą ikonografię tego czasu – dobrego pasterza, za pomocą techniki sgraffito, czyli zeskrobywania kolejnych warstwa malarskich za pomocą różnorodnych narzędzi.

  

► Spokój w sarkofagu (15 lutego)
 
To właśnie na sarkofagach zapisana jest historia czasów wczesnochrześcijańskich. Tworzyliśmy więc własny wizerunek sarkofagu pierwszych chrześcijan.

  

► Jaki kolor miało niebo w Bizancjum (16 lutego)

W trak
cie zajęć rozmawialiśmy o tym, jak tworzyły się państwa i jaką rolę w tym procesie odgrywała kultura i religia. Tworząc ilustrację nieba w Bizancjum, poznaliśmy technikę mozaiki.

  

► W labiryncie strachu (17 lutego)

Podczas ostatniego feryjnego spotkania wymyśliliśmy i stworzyliśmy wielkoformatową grę planszową, umieszczając w niej prawdziwe średniowieczne przygody, pułapki i niespodzianki... Podczas pracy porozmawialiśmy m.in. o tym, gdzie i kiedy powstało państwo polskie, poznaliśmy zwyczaje plemienne i przestudiowaliśmy, jakie niebezpieczeństwa czyhały na naszych przodków. Pracowaliśmy w różnych technikach, m.in. kolażu, rysunku, plasteliny. Stworzenie gry planszowej było nie tylko okazją do kreatywnej zabawy, ale także do pracy nad różnorodnymi technikami plastycznymi, a przy tym rozwojem ważnych umiejętności pracy projektowej i zespołowego działania.

    

Podczas intensywnego kursu MŁODA AKADEMIA.FERIE 2024 dla młodzieży w wieku 12-16 lat zgłębialiśmy różnorodne techniki malarskie i rysunkowe. Grupa młodzieży, pracująca pod czujnym dydaktycznym okiem prof. Edyta Sobieraj i przy aktywnym wsparciu studentki Edukacji Artystycznej Ewy Dygi, pracowała nad całym wachlarzem technik twórczych. Zaczęliśmy od martwej natury – od szybkiej notatki, przez szkic, do pogłębionego studium przy użyciu różnorodnych narzędzi. Następnie pracowaliśmy z modelką – od szkiców 5-minutowych, przez 10-minutowe, po dłuższe pozy. Tworzyliśmy także z wyobraźni – nieodzownej inspiracji artystek i artystów.

Co wyjątkowego przyniósł kurs uczestniczkom i uczestnikom? Poza autorskim programem, profesjonalną opieką twórczą, wysokim poziomem aktywności i indywidualnym podejściem, postawiliśmy na różnorodność i dostępność materiałów. Z dumą możemy powiedzieć – co zauważyły i zauważyli także osoby uczestniczące w zajęciach – że podczas spotkań można spróbować różnych technik, rzadko na co dzień dostępnych dla młodzieży. Pracowaliśmy przy użyciu suchej i tłustej pasteli, ołówka, węgla, kolorowych tuszy, akwareli, akrylu. Ponadto, dostarczyliśmy profesjonalny papier do akwareli i rysunku oraz podobrazie. To wszystko sprawiło, że młodzi adepci rysunku i malarstwa mieli możliwość bardzo wszechstronnego rozwoju.

Podczas zajęć powstało wiele bardzo ciekawych prac na papierach i płótnach. Jesteśmy dumni zarówno z działań młodzieży, jak i z naszej aktywności, która spotyka się z tak pozytywnym odbiorem młodych ludzi.

Zrealizowany program :


19 oraz 20 lutego

►przedmiot/martwa natura

Zajęcia polegały na nauce szkicowania, komponowania oraz bardziej pogłębionego rysunkowego studium przedmiotu oraz kompozycji z przedmiotami. Praca z wykorzystaniem różnych technik rysunkowych oraz malarskich, z wykorzystaniem narzędzi: ołówek, węgiel, tusz, pastel, akwarela. Pierwsze próby kolorystyczne (szukanie relacji barwnych i walorowych).

  


21 oraz 22 lutego

► przedmiot/martwa natura/pierwsze ćwiczenia z modelką

Podczas zajęć wykonaliśmy zadania z kompozycji, pierwsze szkice, szukaliśmy proporcji i relacji między przedmiotami, ich materią i strukturą. Dodatkowo, odbyły się zajęcia z modelką – szkice, rysowanie postaci, pierwsze próby portretowe. Narzędzia używane podczas zajęć: akryl, płótno oraz techniki rysunkowe na papierze.

   


23 oraz 24 lutego

► zajęcia z modelką

Praca nad próbą uchwycenia ruchu przy zmieniających się pozach modelki oraz nad motywem postaci w aranżacji przestrzennej. Narzędzia: akwarela oraz wszelkie techniki rysunkowe. Dla osób uczestniczących we wcześniejszych zajęciach – kontynuacja zadań oraz wykorzystanie nowych technik, dla uczestników wyłącznie 2-dniowego spotkania – zapoznanie się z podstawowymi technikami rysunkowymi i malarskimi.

 

 
Organizator: Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Kulturystyka ASP, Galeria ASP
Współpraca: Katedra Edukacji Artystycznej Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie