MŁODA AKADEMIA 2023/2024
CAŁOROCZNY KURS DLA MŁODZIEŻY 12-16 LAT (GRUPY C i D)Już po raz drugi w Akademii Sztuk Pięknych odbywa się całoroczny kurs artystyczny dla dzieci i młodzieży MŁODA AKADEMIA. Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie i stanowią kompleksową ofertę, zakładającą szeroki rozwój artystyczny uczestników i uczestniczek. Zajęcia dla uczestników w wieku 12-16 lat to konsekwentny proces dydaktyczny, który pozwala młodym artystom zetknąć się z technikami, narzędziami i wartościami, niezbędnymi dla rozwoju ich przyszłej artystycznej działalności.
W tym roku oferujemy dwa rodzaje zajęć dla młodzieży. Pierwsze z nich, pod opieką prof. Adama Brinckena, to zajęcia praktyczne połączone z merytorycznym wykładem i konwersatorium. Jest to praca nad rozwojem warsztatu rysunkowego i malarskiego, ale także nad poszukiwaniem własnych inspiracji, rozwoju patrzenia i widzenia oraz budowania indywidualnej wrażliwości artystycznej. Drugie z zajęć, prowadzone przez prof. ASP Edytę Sobieraj, są pogłębionym kursem malarskim i rysunkowym, podczas którego ćwiczymy różnorodne techniki artystyczne, od szkicu i rysunkowego studium przedmiotu, po pracę z modelką i malarstwo sztalugowe na płótnach.
Warsztaty są przeznaczone zarówno dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę ze sztuką, jak i tych, którzy chcą doskonalić swój warsztat artystyczny. Uczestnicy i uczestniczki kursów są także zachęcani do własnej aktywności plastycznej poza warsztatami, a ich efekty omawiamy podczas zajęć i konsultacji, na zwór metody dydaktycznej stosowanej w pracowniach ASP w Krakowie.
Grupa prof. Adama Brinckena
Kurs u prof. Brinckena, założyciela i wieloletniego kierownika Katedry Kierunku Edukacja Artystyczna, składa się z czterech modułów. W ramach pierwszego z nich uczestniczki i uczestnicy mieli okazję zapoznać się z autorską metodą pracy profesora, który zajęcia praktyczne łączy z merytorycznym wykładem i konwersatorium.
W ramach zajęć uczestnicy wykonywali rysunkowe szkice z natury. Były one punktem wyjścia do zadania pytań o sens sztuki. Notowali też spostrzeżenia i wykonywali szybkie szkice rysunkowe oraz malarskie, a motywem przewodnim była martwa i żywa natura – warzywa, owoce, twarze, postaci. Te spontaniczne wypowiedzi były nauką skupienia oraz zachętą do odważnych decyzji oka i ręki – wewnętrznego wyzbycia się obawy przed błędem. Stały się też podstawą do odnajdywania własnych środków artystycznego wyrazu.
W ramach drugiego modułu rozwijaliśmy doświadczanie oparte o wnikliwość patrzenia. Dostrzegaliśmy poszczególne elementy, z których składa się martwa natura – nie tylko kształty, ale kolory, materię i relacje pomiędzy nimi. Nadrzędnym zadaniem było wzbudzenie refleksji nad treścią – sensem tego, co postrzegamy, co w konsekwencji przekłada się na nasze decyzje artystyczne.
Kolejna część była poświęcona praktycznemu doświadczaniu samych siebie, a także światów innych ludzi. Krążyliśmy wokół pytania: z czego rodzi i może rodzić się sztuka? W ramach zajęć młodzież tworzyła prace wynikające z różnorodnych inspiracji, m.in. muzycznych. Po wysłuchaniu "Czterech pór roku" Vivaldiego młode artystki i młodzi artyści przenosili na kartki swoje emocje i wrażenia. Tematy zajęć bywały jednak także bardziej techniczne, m.in. studiowaliśmy różnice szkicem a studium. Osoby uczestniczące poznały ją, rysując i malując elementy martwych natur – najpierw ujmowali je szkicowo, a następnie z pełną wnikliwością, koncentrując się na szczegółach.
Przestrzeń Akademii dodawała zajęciom nie tylko akademickiej i twórczej atmosfery, ale stanowiła także impuls do pracy stricte dydaktycznej. Młodzież z grupy prof. Brinckena m.in. analizowała odlewy gipsowe i ich funkcję w XIX wieku. Stanowiły one także impuls do pracy techniczno-warsztatowej. Rozwijała także swoją umiejętność komponowania w ramach czwartego modułu zajęć. Poczynając od płaskich, barwnych, geometrycznych form wycinanych i klejonych na papierowych i tekturowych podobraziach, uczestnicy układali – komponować zadane i samodzielnie treści - sensy obrazów.
Grupa młodzieży zyskuje nowe umiejętności się w tak dynamiczny sposób, że niedługo trudno będzie mówić o „Młodej” Akademii, a tylko czekać aż uczestnicy i uczestniczki znajdą się wśród przyszłego grona studenckiego ASP czy artystycznej społeczności Krakowa. Przede wszystkim to dzięki autorskiemu programowi prof. Brinckena, który rozwija młodzież w wielu kierunkach – w tym pobudza ich kreatywność i wrażliwość artystyczną, daje przestrzeń do znalezienia własnego wyrazu w sztuce, ale nie zapomina o zakresie technicznym.
Grupa prof. Edyty Sobieraj
Zajęcia prowadzone przez prof. Edytę Sobieraj to konsekwentna praca nad rozwojem twórczych umiejętności i technik artystycznych. Ogólnym założeniem warsztatów jest nauka obserwacji, komponowania szukania proporcji, operowania plamą i kreską, a także walorem i kolorem w oparciu o zadania z natury i wyobraźni. Za nami pierwszy z tych etapów.
Rozpoczęliśmy od nauki robienia szybkiej notatki rysunkowej w oparciu o obserwacje przygotowanych aranżacji przestrzennych – martwych natur i rozwijaliśmy to działanie w stronę bardziej studyjnych i pogłębionych ćwiczeń malarskich. Uczestniczki i uczestnicy poszukiwali proporcji i relacji pomiędzy przedmiotami, ich materią i strukturą. Praca odbywała się na sztalugach malarskich, a kursantki i kursanci mieli okazję zapoznać się z wieloma różnorodnymi technikami plastycznymi.
Jak zawsze podczas pracy osoby uczestniczące mogą liczyć na merytoryczną opiekę, wartościowe korekty, twórcze poprawki i wskazówki.
Kolejnym etapem była praca z modelką. Rozpoczęliśmy ją od rysunku układu postaci, następnie podjęliśmy pierwsze próby portretowe, by z czasem poszerzać te umiejętności m.in. o próbę uchwycenia ruchu. Towarzyszyły temu różnorodne zadania rysunkowe (od szkiców 5-minutowych, przez 10-minutowe, po dłuższe pozy), aż po pracę nad konkretnymi elementami obrazu. Nieraz było to wymagające działanie nie tylko dla przyszłych artystek i artystów, ale także… samej modelki, przy konieczności długiego pozostanie w jednej pozie. Tworzyliśmy także z wyobraźni – nieodzownej inspiracji artystek i artystów.
Zajęcia MŁODEJ AKADEMII prowadzone przez prof. Edytę Sobieraj są niezwykłe nie tylko ze względu na bogaty autorski program, ale także na przestrzeń, w której się odbywają. Pracownia Olgi Boznańskiej ma w sobie niezwykłego artystycznego ducha, który sprawia, że młodzieży aż trudno opuścić salę.
Co jeszcze wyjątkowego jest w MŁODEJ AKADEMII? Poza autorskim programem, profesjonalną opieką twórczą, wysokim poziomem aktywności i indywidualnym podejściem do uczestniczek i uczestników, stawiamy na różnorodność i dostępność materiałów. Z dumą możemy powiedzieć – co zauważyły i zauważyli także uczestniczki i uczestnicy – że na naszych zajęciach można spróbować różnych technik, rzadko na co dzień dostępnych dla młodzieży. Pracowaliśmy przy użyciu suchej i tłustej pasteli, ołówka, węgla, kolorowych tuszy, akwareli, akrylu. Ponadto, dostarczamy profesjonalny papier do akwareli i rysunku oraz podobrazie. To wszystko sprawia, że młodzi adepci rysunku i malarstwa mają możliwość bardzo wszechstronnego rozwoju. Podczas zajęć powstało wiele bardzo ciekawych prac na papierach i płótnach.
Wszystkie zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem indywidualnych zdolności, poziomu i doświadczenia uczestników i uczestniczek.