DNI OTWARTYCH DRZWI

6-7.04.2024 



6 i 7 kwietnia podczas podczas Dni Otwartych jesteśmy dla Was! Spacjalnie z tej okazji drzwi naszej galerii otwarte będą dłużej, w godzinach od 10 do 19. Oprowadzimy Was po wystawie, opowiemy o działalności Galerii ASP. Jesteśmy miejscem stale współpracującym z artystami i artystkami, a nasz zespół to absolwenci i studenci ASP. Odpowiemy na wasze pytania dotyczące studiów oraz możliwości rozwoju ścieżki artystycznej i zawodowej.  

Dni Otwarte to także okazja do odwiedzenia trwającej obecnie wystawy Nocą marzę o kolorach. Wystawa jest prezentacją najnowszych prac malarskich Tomka Barana, absolwenta naszej Akademii (2010 r.), jednego z najważniejszych artystów abstrakcjonistów młodego pokolenia. Tomek Baran zrywa z dotychczasową estetyką swoich prac na rzecz ekspresji i procesualności. Obrazy Barana są niezwykle osobistą formą zapisu stanów, myśli, wspomnień, jak i samego procesu malarskiego.
 

10-14: Natalia Legutko - kuratorka Galerii ASP, doktorantka Szkoły Doktorskiej ASP w Krakowie 

14-19: Magdalena Tryba - kuratorka Galerii studenckiej ASAP, studentka Intermediów 

Zapraszamy także na poziom -1, obok sal B i C, gdzie będziecie mogli dowiedzieć się więcej o Kulturystyce, programie edukacyjnym tworzonym we współpracy Galerii ASP oraz Edukacji Artystycznej! Będzie tam na Was czekać prof. Adam Brincken, założyciel kierunku, dr Izabela Biela, wykładowczyni oraz autorka programów Kulturystyki, a także studenci i studentki Edukacji, w tym Ewa Dyga, koordynatorka Kulturystyki i asystentka w Galerii ASP. 



DOKUMENTACJA WYSTAWY / TOMEK BARAN
nocą marzę o kolorach

23.02.2024-12.05.2024


 

NOCĄ MARZĘ O KOLORACH

NOCĄ O KOLORACH

Gasną światła, stroboskop już nie odmierza rytmu kolejno dostępnych nam stopklatek. Grające już na własnych zasadach źrenice próbują rozszerzyć się by wpuścić nieco więcej światła. W oku znajdują się trzy rodzaje czopków, wrażliwe na podstawowe barwy widmowe, rejestrują szerokie spektrum światła widzialnego. W niedoborze światła, komórki odpowiedzialne za widzenie barwne nie są wystarczająco stymulowane. Reagują jedynie pręciki. Po zmierzchu wszystko wydaje się szare.

Kolorowych snów Aniołku. Podobno powiedzenie to ma swój początek w epoce czarnobiałych kineskopów, w czasach, gdy zasypiającym przed ekranem zdarzało się śnić w czerni i bieli.

Sny wysycone ze wszelkich barw.

MARZĘ

Marzenia wynikają z jakiegoś braku, stanu pustki domagającej się wypełnienia. Nie marzymy o tym co już mamy, no chyba że chcemy tego samego tylko więcej. Sny to nie marzenia. To raczej dziwny nieekranizowalny montaż niewypowiedzianych fantazji i lęków. Ulepiony z twarzy, które już widzieliśmy i strzępków już odbytych rozmów. Sny lubią się powtarzać, historia lubi się powtarzać, osoby artystyczne nie lubią, ale to robią. Dziwne. Tomek powtarza, ale to co powtórzone jest już o czymś zupełnie innym. Ma własną osobną tożsamość. Dziwne (ang. queer)

Koniec marzeń. Sen.

MA(RZ)ŻĘ

Pomimo iż Tomek wciąż posługuje się językiem abstrakcji, formy i przedmiotu jego obrazy prowokują do snucia narracji z pogranicza sennych fantazji i lęków opartych na ledwie zapamiętanych wspomnieniach. Nowe obrazy Barana są niezwykle osobistą formą zapisu stanów, myśli, wspomnień, jak i samego procesu malarskiego. Proces ten to droga upodmiotowienia się obrazu w jego pełnej choć płynnej i trudnej do uchwycenia w normatywne kanony formie. To co tak prywatne jak decyzje, okoliczności i powody kolejnych zostawionych na płótnie śladów i odcisków, staje się nagle polityczne. To co abstrakcyjne już nie mieszczańskie, ale uliczne. A może raczej prywatne jest polityczne. A uliczne…

Kolejny paradoks tego malarstwa zasadza się na tym, że nawet w tych momentach które łączyć możemy z długą tradycją malarstwa autotelicznego, skupionego na własnej powierzchni i materialności, to nie jest to już opowieść o obrazie przedmiocie, a o obrazie podmiocie.

Prekursor teorii queer Michael Foucault w obszar dyskursu wprowadza pojęcie wiedzy-władzy. Wykazuje związek produkcji i dystrybucji wiedzy z określoną sytuacją społeczną będącą obciążoną dominacją jednych grup nad innymi.

Obrazy Barana wymykają się władzy przez niemożność zamknięcia ich w ramy wiedzy. Nie poddają się znaczeniowemu i gatunkowemu domknięcia. Mają nas za nic, a może raczej nic ich nie obchodzimy, bez względu czy w pierwszym przed świadomym na nie odruchu wypowiemy; ej, oo, he, ah, czy fu!

Artysta: Tomek Baran 

Kurator: Filip Rybkowski: 

Fot wernisaż: Vira Kosina 
Fot ekspozycja: Filip Rybkowski

Organizatorzy | Organisers:
Galeria ASP w Krakowie

Godziny otwarcia Galerii ASP:
wtorek-niedziela
14:00-19:00


 


ELEMENTARZ MŁODEGO ARTYSTY. Bezpłatny kurs artystyczny dla dzieci w ASP



Linia, kolor, forma, perspektywa, światło – świadomość tych zagadnień jest niezbędna w twórczości artystycznej. W ich tajniki wprowadzać będziemy najmłodszych adeptów sztuki w ramach 5 kreatywnych spotkań składających się na Elementarz Młodego Artysty. Darmowe warsztaty w ramach Kulturystyki ASP odbywać się będą co 2 tygodnie, a pierwsze z nich już 23 marca.

To już kolejna edycja kreatywnego kursu Kulturystyki ASP dla najmłodszych (dzieci w wieku 7-12 lat), wprowadzająca w podstawowe zagadnienia sztuk wizualnych. Warsztaty prowadzone przez studentki Edukacji Artystycznej będą stanowiły okazję do poznania warsztatu plastycznego i zdobycia podstawowych kompetencji w zakresie sztuki. Nie zabraknie też po prostu dobrej, twórczej zabawy!

Elementarz Młodego Artysty to połączenie – przygotowanej w adekwatnej formie – teorii sztuki oraz twórczych działań plastycznych. Każde spotkanie rozpoczyna się od rozmowy, rysującej kontekst danego zagadnienia. Będziemy oglądać reprodukcje prac znanych artystów, interpretować ich techniki malarskie, uczyć się, jak przejawiają się w słynnych dziełach podstawowe założenia plastyczne.  Chcemy wytłumaczyć fascynujące meandry przedstawianych zagadnień, ale także zaintrygować i pobudzić wyobraźnię do kreatywnego działania, które będzie stanowić dalszą, praktyczną część warsztatu.

Druga część warsztatu to zadania praktyczne. Będziemy rysować, konstruować, szkicować, analizować i przede wszystkim – uczyć się. Naszym celem jest kształtowanie postaw twórczych i umiejętności ich wyrażania oraz rozwój w zakresie działalności plastycznej. Chcemy zwiększyć świadomość twórczych działań najmłodszych, lecz przy tym – co istotne – nie ograniczać ich otwartości i kreatywności.

Bezpłatne warsztaty ELEMENTARZ MŁODEGO ARTYSTY będą odbywały się co dwa tygodnie (całość kursu – 3 miesiące) w Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Spotkania podzieliliśmy na sześć tematów. Podczas każdego z nich poznamy kolejne zagadnienie i będziemy się uczyć tego, jak za jego pomocy oddać w pracy artystycznej nasze myśli i emocje.

Zapisy:


︎  FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY︎︎︎

Program warsztatów:


︎23 marca, godz. 11.00–14.00

Temat warsztatów: LINIA

︎13 kwietnia, godz. 11.00–14.00

Temat warsztatów: KOLOR

︎27 kwietnia, godz. 11.00–14.00

Temat warsztatów: FORMA

︎18 maja, godz. 11.00–14.00

Temat warsztatów: PERSPEKTYWA

︎1 czerwca, godz. 11.00–14.00

Temat warsztatów: ŚWIATŁO


Warsztaty dla dzieci w wieku szkolnym 7-12 lat.

Elementarz Młodego Artysty poprowadzą studentki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych  – Julia Krakowiak i Magdalena Rabenda

Spotkania odbędą się w Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, pl. Matejki 13 (sala B, na poziomie -1)

Link do formularza zapisów︎︎︎ 

Wszystkie zajęcia są bezpłatne.
Ilość osób w grupie – 12.
O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

REGULAMIN WARSZTATÓW︎︎︎


TOMEK BARAN
Nocą marzę o kolorach

23.02.2024-12.05.202


WYSTAWA
23.02–12.05.2024

► WERNISAŻ
23.02.2024, 18:00
Galeria ASP w Krakowie
ul. Basztowa 18


WYDARZENIE NA FACEBOOKU ︎︎︎

 
► O WYSTAWIE

Wystawa będzie prezentacją najnowszych prac malarskich jednego z najważniejszych artystów abstrakcjonistów młodego pokolenia. Tomek Baran zrywa z dotychczasową estetyką swoich prac na rzecz ekspresji i procesualności. Obrazy Barana są niezwykle osobistą formą zapisu stanów, myśli, wspomnień, jak i samego procesu malarskiego. Proces ten jest drogą do upodmiotowienia się obrazu w jego pełnej, choć płynnej i trudnej do uchwycenia w normatywne kanony formie. Pomimo iż wciąż posługuje się językiem abstrakcji, formy i przedmiotu jego obrazy prowokują do snucia narracji z pogranicza sennych fantazji i lęków opartych na ledwie zapamiętanych wspomnieniach.

Tomek Baran (urodzony w 1985 roku w Stalowej Woli). Mieszka i pracuje w Krakowie. W latach 2005–2010 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa.

Kurator wystawy:
Filip Rybkowski

Identyfikacja wizualna:
Agata Biskup 

Organizatorzy:
Galeria ASP w Krakowie

Wystawa otwarta:
wtorek-niedziela
14:00-19:00




Po raz kolejny w czasie zimowej przerwy uruchomiliśmy kurs MŁODA AKADEMIA. FERIE. Tym razem dla dwóch grup wiekowych: 7-11 lat oraz 12-16 lat. Był to skondensowany program cieszącego się dużą popularnością całorocznego kursu. W ciągu sześciu dni odbyły się intensywne zajęcia artystyczne dla dzieci (12-17.02.2024) i młodzieży (19-24.02.2024). Ferie 2024 w ASP były nie tylko wyjątkową rozrywką artystyczną, ale przede wszystkim czasem rozwoju i twórczego kształcenia.

Intensywny kurs MŁODA AKADEMIA.FERIE 2024 dla dzieci w wieku 7-11 lat dotyczył – podobnie jak jego pełnowymiarowa odsłona – zagadnień związanych z historią sztuki. Wraz z uczestnikami studiowaliśmy najciekawsze wątki, nurty i problematykę od prehistorii, przez starożytność po średniowiecze, a każde spotkanie było okazją do różnorodnej pracy artystycznej z użyciem wielu technik i narzędzi. Był to więc równoległy rozwój wiedzy i umiejętności plastycznych. Autorką i prowadzącą zajęcia była dr Izabela Biela (Wydział Malarstwa, ASP w Krakowie), a towarzyszył jej, pomagając w prowadzeniu warsztatów, Paweł Sergunin, absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie.

Zrealizowany program :


Intensywny kurs MŁODA AKADEMIA.FERIE 2024 dla dzieci w wieku 7-11 lat dotyczył – podobnie jak jego pełnowymiarowa odsłona – zagadnień związanych z historią sztuki. Wraz z uczestnikami studiowaliśmy najciekawsze wątki, nurty i problematykę od prehistorii, przez starożytność po średniowiecze, a każde spotkanie było okazją do różnorodnej pracy artystycznej z użyciem wielu technik i narzędzi. Był to więc równoległy rozwój wiedzy i umiejętności plastycznych. Autorką i prowadzącą zajęcia była dr Izabela Biela (Wydział Malarstwa, ASP w Krakowie), a towarzyszył jej, pomagając w prowadzeniu warsztatów, Paweł Sergunin, absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie.

► Moneta rzymska (12 lutego)

Pierwsze zajęcia były inspirowane historią powstania Cesarstwa Rzymskiego. Prześledziliśmy jego narodziny, lata świetności oraz drogę do upadku za pośrednictwem… monety! Pieniądz, który trafił wówczas do obiegu, wywarł ogromny wpływ na kulturę. Zaprojektowaliśmy więc płaskorzeźby i wyrzeźbiliśmy monety w glinie.

  

► Upadek Imperium Rzymskiego (13 lutego)

O upadku Imperium Rzymskiego opowiadaliśmy, tworząc barwny kolaż realizowany w różnych technikach plastycznych.

    
 
► Dobry pasterz (14 lutego)

Podczas zajęć poznaliśmy historię sztuki wczesnochrześcijańskiej za pomocą różnorodnych technik. Stworzymy najsłynniejszą ikonografię tego czasu – dobrego pasterza, za pomocą techniki sgraffito, czyli zeskrobywania kolejnych warstwa malarskich za pomocą różnorodnych narzędzi.

  

► Spokój w sarkofagu (15 lutego)
 
To właśnie na sarkofagach zapisana jest historia czasów wczesnochrześcijańskich. Tworzyliśmy więc własny wizerunek sarkofagu pierwszych chrześcijan.

  

► Jaki kolor miało niebo w Bizancjum (16 lutego)

W trak
cie zajęć rozmawialiśmy o tym, jak tworzyły się państwa i jaką rolę w tym procesie odgrywała kultura i religia. Tworząc ilustrację nieba w Bizancjum, poznaliśmy technikę mozaiki.

  

► W labiryncie strachu (17 lutego)

Podczas ostatniego feryjnego spotkania wymyśliliśmy i stworzyliśmy wielkoformatową grę planszową, umieszczając w niej prawdziwe średniowieczne przygody, pułapki i niespodzianki... Podczas pracy porozmawialiśmy m.in. o tym, gdzie i kiedy powstało państwo polskie, poznaliśmy zwyczaje plemienne i przestudiowaliśmy, jakie niebezpieczeństwa czyhały na naszych przodków. Pracowaliśmy w różnych technikach, m.in. kolażu, rysunku, plasteliny. Stworzenie gry planszowej było nie tylko okazją do kreatywnej zabawy, ale także do pracy nad różnorodnymi technikami plastycznymi, a przy tym rozwojem ważnych umiejętności pracy projektowej i zespołowego działania.

    

Podczas intensywnego kursu MŁODA AKADEMIA.FERIE 2024 dla młodzieży w wieku 12-16 lat zgłębialiśmy różnorodne techniki malarskie i rysunkowe. Grupa młodzieży, pracująca pod czujnym dydaktycznym okiem prof. Edyta Sobieraj i przy aktywnym wsparciu studentki Edukacji Artystycznej Ewy Dygi, pracowała nad całym wachlarzem technik twórczych. Zaczęliśmy od martwej natury – od szybkiej notatki, przez szkic, do pogłębionego studium przy użyciu różnorodnych narzędzi. Następnie pracowaliśmy z modelką – od szkiców 5-minutowych, przez 10-minutowe, po dłuższe pozy. Tworzyliśmy także z wyobraźni – nieodzownej inspiracji artystek i artystów.

Co wyjątkowego przyniósł kurs uczestniczkom i uczestnikom? Poza autorskim programem, profesjonalną opieką twórczą, wysokim poziomem aktywności i indywidualnym podejściem, postawiliśmy na różnorodność i dostępność materiałów. Z dumą możemy powiedzieć – co zauważyły i zauważyli także osoby uczestniczące w zajęciach – że podczas spotkań można spróbować różnych technik, rzadko na co dzień dostępnych dla młodzieży. Pracowaliśmy przy użyciu suchej i tłustej pasteli, ołówka, węgla, kolorowych tuszy, akwareli, akrylu. Ponadto, dostarczyliśmy profesjonalny papier do akwareli i rysunku oraz podobrazie. To wszystko sprawiło, że młodzi adepci rysunku i malarstwa mieli możliwość bardzo wszechstronnego rozwoju.

Podczas zajęć powstało wiele bardzo ciekawych prac na papierach i płótnach. Jesteśmy dumni zarówno z działań młodzieży, jak i z naszej aktywności, która spotyka się z tak pozytywnym odbiorem młodych ludzi.

Zrealizowany program :


19 oraz 20 lutego

►przedmiot/martwa natura

Zajęcia polegały na nauce szkicowania, komponowania oraz bardziej pogłębionego rysunkowego studium przedmiotu oraz kompozycji z przedmiotami. Praca z wykorzystaniem różnych technik rysunkowych oraz malarskich, z wykorzystaniem narzędzi: ołówek, węgiel, tusz, pastel, akwarela. Pierwsze próby kolorystyczne (szukanie relacji barwnych i walorowych).

  


21 oraz 22 lutego

► przedmiot/martwa natura/pierwsze ćwiczenia z modelką

Podczas zajęć wykonaliśmy zadania z kompozycji, pierwsze szkice, szukaliśmy proporcji i relacji między przedmiotami, ich materią i strukturą. Dodatkowo, odbyły się zajęcia z modelką – szkice, rysowanie postaci, pierwsze próby portretowe. Narzędzia używane podczas zajęć: akryl, płótno oraz techniki rysunkowe na papierze.

   


23 oraz 24 lutego

► zajęcia z modelką

Praca nad próbą uchwycenia ruchu przy zmieniających się pozach modelki oraz nad motywem postaci w aranżacji przestrzennej. Narzędzia: akwarela oraz wszelkie techniki rysunkowe. Dla osób uczestniczących we wcześniejszych zajęciach – kontynuacja zadań oraz wykorzystanie nowych technik, dla uczestników wyłącznie 2-dniowego spotkania – zapoznanie się z podstawowymi technikami rysunkowymi i malarskimi.

 

 
Organizator: Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Kulturystyka ASP, Galeria ASP
Współpraca: Katedra Edukacji Artystycznej Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie