MŁODA AKADEMIA to pierwszy kurs artystyczny dla dzieci i młodzieży w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie organizowany przez Galerię ASP w Krakowie w ramach projektu Kulturystyka ASP. Spotkania adresowane są do dwóch grup wiekowych: 7-11 oraz 12-16 lat. Kurs MŁODA AKADEMIA to czas rozwoju i twórczego kształcenia. W przystępny i zrozumiały sposób wprowadzamy dzieci i młodzież w świat kultury, uczymy nie tylko podstawowych technik plastycznych i malarskich, ale także kreatywnego myślenia i szerokiego spojrzenia na sztukę.
Zajęcia dla dzieci w wieku 7-11 lat dotyczą kolejnych epok i zagadnień inspirowanych i związanych z historią sztuki. Uczestnicy i uczestniczki poznają podstawowe pojęcia, idee oraz tendencje, a także związek następujących po sobie zmian w historii i kulturze, poprzez twórcze i kreatywne działania artystyczne. Każde zajęcia poświęcone są innym zagadnieniom z wybranej epoki i polegają na ćwiczeniu i rozwoju konkretnych technik artystycznych. Co w spotkaniach ważne, stawiamy na równoczesny rozwój umiejętności warsztatowych – manualnych, jak i tych kreatywnych – intelektualnych, chcąc nie tylko zainteresować sztuką, ale pokazać jej znaczenie w codziennym życiu. Wierzymy, że poprzez działania artystyczne najmłodsi uczestnicy zyskują wiedzę i umiejętności, które przydadzą im się w dalszym rozwoju artystycznym, ale także edukacji, a nawet szerzej – życiu.
Autorką zajęć i prowadząca: dr Izabela Biela (Wydział Malarstwa, ASP w Krakowie).
Program zajęć:
8.10 - JASKINIE I GROTY
Zajęcia z MŁODEJ AKADEMII dla najmłodszych rozpoczęliśmy od rozmowy o funkcji sztuki. Szukaliśmy jej śladów i w dawnych naskalnych malowidłach, i we współczesnym graffiti. W ramach działań plastycznych dzieci miały zostawić także swój własny artystyczny ślad i połączyć go z wybraną funkcją. Czy chcą, aby ich sztuka była przestrogą, czy może odzwierciedleniem ich marzeń lub emocji? Na końcu szukaliśmy śladów i przesłania sztuki wśród dzieł artystów prezentowanych w ramach wystawy w Galerii ASP.
22.10 – WENUS
Podczas drugich zajęć dla najmłodszych kontynuowaliśmy temat funkcji sztuki. Wychodząc od poprzedniego spotkania, na którym analizowaliśmy malarstwo naskalne, poszerzyliśmy temat o powstające w tym czasie rzeźby – reprezentujące boginie płodności figurki nazywane „Venus” czy – zdrobniale, ze względu na ich wielkości – „Venuski”. Nazwa tych popularnych przenośnych dzieł pochodzi dopiero ze starożytnej Grecji, zaś Venuski znajdowano na terenie całej Europy. Nie bez znaczenia w omówieniach był dla nas także wątek czasowy: co znaczy i jak wpływa na sztukę fakt, że została stworzona kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy przed naszą erą?
W wyniku zajęć powstała seria wyjątkowych figurek – Venusek.
12.11 – EGIPSKI KANON
Podczas kolejnych zajęć omawialiśmy kulturę starożytnego Egiptu: rozwój cywilizacji, religii, ale i architektury oraz sztuki. Wymyślaliśmy i rysowaliśmy własne hieroglify oraz malowaliśmy bohaterów w kanonie egipskim. Na koniec stworzone prace, jak na prawdziwych artystów przystało, podpisywaliśmy… własnymi hieroglifami.
26.11 – GRECKI PORZĄDEK
Po Egipcie na kolejnym spotkaniu przyszedł czas na Grecję. Najpierw omówiliśmy historię cywilizacji, panteonu bogów greckich, a następnie najważniejsze etapy w sztuce tamtego czasu. Zadaniem artystycznym dla uczestników było narysowanie starożytnej wazy greckiej. Używaliśmy do tego złotych farb oraz tuszu. Powstały bardzo różnorodne starożytne wazy: niektóre przestawiały dawnych wojowników oraz statki, inne greckich bogów, a jeszcze inne zdobione zostały fantazyjnymi ornamentami.
07.01 – MONETA RZYMSKA
Podczas dalszej artystycznej podróży zapoznaliśmy się z historią powstania imperium rzymskiego – śledziliśmy mapy, analizowaliśmy jego wielkość oraz rozmawialiśmy o przełomowych momentach w historii tego czasu: powstaniu kanalizacji, płaceniu podatków oraz wprowadzeniu pieniądza. Ten ostatni stanowił punkt zwrotny w historii sztuki – odtąd dzieła sztuki można było kupować, a w ślad za tym zamawiać, tworzyć, reprodukować! Tematem naszych zajęć była więc moneta rzymska, a zadaniem każdego uczestników było stworzenie w glinie własnej monety.
Przygotowaliśmy osobno awers i rewers monety. Przedstawiały one portret – profil cesarza, liście laurowe czy rydwany wojenne. Kolejnym krokiem w pracy było złączenie obu płaskorzeźb, zaś działaniem wieńczącym dzieło – jego ozdobienie i postawienie na specjalnie ku temu stworzonym postumencie.
21.01 – DOBRY PASTERZ
Na ostatnich zajęciach omawialiśmy sztukę wczesnochrześcijańską na przykładzie ikonografii dobrego pasterza. Każdy uczestnik i uczestniczka przedstawiał własną wizję Jezusa z gromadą owieczek. Aby wykonać obraz przyjęliśmy bardzo nietypową technikę, tzw. wydrapywankę. Polega ona na bardzo gęstym zapełnieniu kartki kolorowymi pastelami i późniejszym pokryciu tej warstwy czarnym tuszem. Po jego wyschnięciu można zabierać się do zdrapywania za pomocą różnorodnych narzędzi (patyczków, widelczyków, itd.)!