MŁODA AKADEMIA to pierwszy kurs artystyczny dla dzieci i młodzieży w ASP w Krakowie organizowany przez Galerię ASP w Krakowie w ramach projektu Kulturystyka ASP. Spotkania adresowane są do dwóch grup wiekowych: 7-11 oraz 12-16 lat. Młoda Akademia to więcej niż zwykłe warsztaty plastyczne – to konsekwentny, wypracowany przez akademickich wykładowców i dydaktyków autorski program, dzięki którym młodzi adepci malarstwa i rysunku stawiają kolejne kroki w świecie sztuk plastycznych.

Zajęcia dla dzieci w wieku 12-16 lat są pogłębionym kursem malarskim i rysunkowym, w którym nie brakuje elementów szerszej edukacji plastycznej i artystycznej. Podczas sobotnich zajęć ćwiczymy różnorodne techniki oraz formy: szkice, portrety, postaci (ubrany model), pejzaż, martwą naturę, abstrakcję. Podejmujemy najważniejsze zagadnienia związane z twórczością, takie jak komponowanie, kolorystyka, kontrasty, faktury i wiele innych. Ponadto, konsekwentnie poszerzamy refleksję nie tylko nad malarskim warsztatem, ale także nad materią sztuki i miejscu artysty w sztuce: poszukujemy własnych źródeł inspiracji, umiejętności wyrażania emocji poprzez sztukę, zastanawiamy się nad kategorią oryginalności i tego, co chcemy osiągnąć poprzez działalność artystyczną. Spotkania w ramach całorocznego kursu są twórczym i rozwojowym czasem dla doskonalenia zarówno techniki, jak i świadomości artystycznej młodych adeptów sztuki.

Autor i prowadzący kurs: prof. dr hab. Adam Brincken.




1.10
Pierwsze spotkania zawsze mają swoją specyficzną atmosferę: konfrontujemy wyobrażenia i oczekiwania z rzeczywistością. Jest to doskonała okazja dla kreatywności, aby zaprezentować swój potencjał twórczy. Głównym zadaniem plastycznym w ramach zajęć była ilustracja hasła „radość”, którą kursanci mieli ująć jako czystą ekspresję, bez rzeczywistych czy przedmiotowych przedstawień. Warsztaty poprzedzał inspirujący wykład, a efekty twórczej stymulacji było widać w ciągle rozpoczynanych kolejnych pracach zaangażowanych uczestników i uczestniczek…





15.10
W trakcie drugiego spotkania grupa Adama Brickena zainicjowała swoim działaniem artystycznym jesień. Zwrócenie uwagi na nasze codzienne otoczenie było jednoczesną pracą nad własną uważnością, tak ważną w warsztacie artysty.
Kursanci rozpoczęli zajęcia, tworząc własną kompozycję tej pory roku za pomocą techniki frotażu – odciskaniu faktury przedmiotów na powierzchni papieru. Był to punkt wyjścia dla własnej kreacji młodzieży, odważnie wkraczającej we własną, indywidualną przestrzeń twórczą.




5.11
Podczas trzeciego spotkania kursantki i kursanci musieli odpowiedzieć na ważne pytanie: W jaki sposób w czarno-białym szkicu zawrzeć wieloznaczność równą całej palecie barw i kolorów? Zadaniem było narysowanie martwej natury w ujęciu „mrocznym”, czyli monochromatycznie. Ćwiczyliśmy wrażliwość na tony i badaliśmy spektrum szarości. Świadome ograniczenia zmuszają do szukania nowych rozwiązań i prowadzą do nowych artystycznych odkryć, które pozwalają na poszerzenie artystycznych horyzontów.





12.11
Powroty do tematu, nad którym się już pracowało, rzuca na nie nowe światło. Nowozdobyta wiedza pozwala spojrzeć na zagadnienie z zupełnej innej perspektywy. Podczas czwartego spotkania powróciliśmy więc do studium martwej natury. Tym razem była to martwa natura żywa, wielobarwna – a realizowaliśmy ją za pomocą kolorowych papierów, pasteli olejnych, i w różnych formatach.



19.11
Zbieranie w szkicowniku ważnych momentów, przedmiotów, eksploracji naszego otoczenia jest doskonałym źródłem inspiracji. Może nam wiele powiedzieć o nas samych. W trakcie kolejnego spotkania robiliśmy szybkie szkice barwne z własnego kolażowego „kokonika inspiracji”. Oglądanie prac innych bywa równie ważne! Warto podkreślić, że inspirowanie się innym artystą nie jest kopiowaniem czy plagiatem. Dlatego w trakcie zajęć robiliśmy również barwne szkice z cudzych „kokoników inspiracji”.